K čemu slouží datová schránka?
Jste-li právnickou osobou, tak datovou schránku zaručeně znáte. Proč? Protože podnikatelé ji ze zákona musí mít zřízenou. To ale vůbec neznamená, že jako fyzická osoba či živnostník ji mít nemůžete. Zřídit si ji může každý, kdo chce.
Poskytne vám spoustu skvělých služeb, které se vám hodit především během komunikace se státními úřady. Ke dnešku si ji zřídilo již zhruba 900 tisíc osob, a to jak právnických i fyzických. To už je požehnané číslo. Při čem vám nejvíc pomůže?
Klasický e-mail trochu jinak
Schránku si můžete snadno představit jako běžný e-mail. Velmi podobně také pracuje. Stejně jako e‑mailem i zde zasíláte soubory a zprávy tomu, komu potřebujete. Zásadní rozdíl ovšem spočívá v tom, že z pohledu všech státních organizací i jiných podnikatelů jste jako majitel účtu ověřenou osobou. K souboru můžete snadno připojit elektronický podpis, který se rovná normálnímu podpisu.
Jak to vypadá v praxi? Soubory můžete bez problémů posílat například úřadu práce, finančnímu úřadu, zdravotní pojišťovně nebo okresní správě sociálního zabezpečení. Kromě toho ale můžete tímto způsobem komunikovat i se soudy nebo policií. Datovou schránku můžete používat i ze zahraničí, takže daňové přiznání můžete poslat klidně i z Ameriky.
Jak si datovku založit?
Existuje několik způsobů, jak to provést. Pokud již nejste majitelem ověřeného elektronického podpisu, tak nejjednodušší je jednoduše zajít na nejbližší pobočku Czech POINTu, kterou najdete na každé větší poště. Najdete ji ale i na městských úřadech. Najdete ji určitě snadno. Žádost o zřízení si musíte nechat opatřit úředně ověřeným podpisem. A kromě žádosti už potřebujete jen platný občanský průkaz nebo cestovní pas.
Pokud se vám nechce běžet na poštu, tak si žádost můžete podat i elektronicky. Potvrzena ale musí být elektronickým podpisem a je třeba ji zaslat na e-mail Ministerstva vnitra. Anebo ji vytisknutou, vyplněnou a ověřenou donést na podatelnu Ministerstva vnitra. To má totiž datové schránky na starost.
Počkat si budete muset několik dnů, protože její zřízení chvilku trvá. Poté vám přijde e-mail nebo dopis s přístupovými údaji. Ty je pochopitelně nutné po prvním přihlášení změnit. Heslo se poté mění každých devadesát dnů, aby zůstalo neustále aktuální.